Bygg en sterk merkevare

Det sjeldent fort gjort å bygge en solid merkevare, men med disse fem grunnleggende prinsippene vil du kunne komme et godt stykke på veien.

Grundig forarbeid og gjennomtenkte valg

Beklageligvis er det sjeldent fort gjort å bygge et solid brand. Men med disse fem grunnleggende prinsippene vil du kunne komme et godt stykke på veien. Det lønner seg på sikt å gjøre et grundig forarbeid og tankeprosess før man stuper ned i logodesign, nettsideutvikling og innhold på sosiale medier. Ting er stadig i utvikling, og det gjelder i høyeste grad utvikling av din bedrift som sannsynligvis vil utvikles over tid, men ved å stake ut en retning allerede i starten av gründerskapet etablerer man en god kurs for videre fremdrift.

Så med det sagt; ta gjerne med deg punktene under og styrk ditt brand!

1. Verdier og personlighet

Har du tenkt over hva som gjør merkevaren din unik og hvilke verdier den representerer? Hva gjør at ditt produkt skiller seg ut på markedet? Hvis du gjør et grundig arbeid allerede i starten av utviklingen av en visuell profil vil dette kunne hjelpe deg med å ha en konsekvent og tydelig budskap og tone utad til dine kunder.

2. Kjenn målgruppen din

Gjør deg selv en stor tjeneste med en gang; ikke regn med å nå ut til "alle der ute"! Hvis du definerer din hovedmålgruppe og spisser budskapet mot de vil du gjøre det enklere for deg selv å være konsekvent og ryddig i markedsføring, og bygge tillit til kundegruppen din. Å forstå målgruppen din er avgjørende for å skape en sterk merkeidentitet som resonerer med dem.

3. Lag en visuelt tiltalende logo og profil

Når du har gjort forarbeidet med å lande bedriftens visjon, verdier og kosept, er det på tide å lage den visuelle profilen. Logoen  din bør være enkel, minneverdig og gjenspeile det bedriften står for og er.

4. Vær konsekvent

Sørg for at alle digitale og tradisjonelle plattformer du synes på, som nettstedet ditt, markedsføringsmateriell og tilstedeværelse på sosiale medier, har et konsistent utseende og tone.

5. Kommuniser effektivt

Kjenner du din målgruppe vet du sannsynligvis hvor  du kan nå dem. Uansett vil det være lurt og lønnsomt å dele ditt budskap konsekvent på tvers av alle kanaler, inkludert online og offline. Dette bidrar til å bygge anerkjennelse og tillit hos målgruppen din.

Ta kontakt